Ingen nyhet for liten – ingen for stor

Rykkje Transport sliter med sannheten

Odd Gunnar Nordengen

Facebook
LinkedIn

Del saken på

Bildet over er tatt på Askøybrua utenfor Bergen natt til 13. juni klokka 01.17. Traileren tilhører Rykkje Transport i Norheimsund – og den skal snart bryte fartsgrensen på 60 km/t inn i Stongatunnelen.

Kommentar

Litt historikk: Eidfjord-nettavis.no har omtalt Rykkje Transport sin kjøring gjennom Eidfjord som villmannskjøring.

Les saken: Er kursleder i sikkerhet – råkjørte gjennom Eidfjord

I en tekstmelding kommenterte daglig leder Håvard Rykkje hendelsen i Eidfjord slik:

«Rykkje Transport må ta en runde på sånn type holdning i trafikken for sånt er ikke akseptabelt.»

SMS-meldingen sendte Håvard Rykkje 26. februar.

Innholdet er krystall-klart. Han aksepterer ikke at sjåførene (inkludert hans far) bryter fartsgrensene.

Men er det hold i det han skriver?

Les dette:  – Det går barn med ransel på ryggen i Eidfjord, Dag Rykkje


Det er 7. juni. Tidlig natt.
Jeg nærmer med Garen i Sysendalen. Noen biler foran kjører en trailer fra Rykkje Transport.
Inn i 60-sonen øker sjåføren hastigheten. Voldsomt. Jeg vil tro at farten er rundt 80 km/t ved passering butikken. Den svære traileren forsvinner fra oss som holder fartsgrensen. På noen få strakser.

Vi tar bilen igjen i svingene ned Måbødalen. Her er sjåføren aktiv på bremsene.

Inn i 60-sonen i Øvre Eidfjord er det imidlertid slutt på å holde igjen. Det er full pinne på den lange, rette strekningen. Når jeg passerer museet ser jeg traileren nærme seg tunnelen flere hundre meter foran. Se bildet. Farten må ha vært ekstrem høy.

I Nedre Eidfjord er fartsgrensene 60 og 50 km/t.

Da jeg kommer til sentrum ser jeg traileren fra Rykkje en drøy kilometer foran meg – på veg mot Brimnes.

En drøy kilometer……

Hva har farten vært gjennom sentrum?

Det er 13. juni. En uke etter hendelsen i Sysendalen. Det er igjen tidlig natt. Jeg står på brua over til Askøy. Rødt lys. Vegarbeid.

Foran meg står en bil fra Rykkje Transport. Se bildet i toppen av saken.

Lyset blir grønt og vi kjører inn i 60-sone i Stongatunnelen.

Traileren fra Rykkje tar overhodet ikke hensyn til fartsbegrensningen. Det er full pinne. Bilen kjører fra oss.

Og så skjer dette. Få kilometer fra brua – på Juvikflaten – ser jeg bilen svinge av vegen.  Ironisk nok skjer det på samme adresse som politiet på Askøy, men det er nok ikke dit bilen skal.

Hvorfor denne farten fra Askøybrua? Bilen er framme ved målet noen minutter senere.

Jeg tenker på tekstmeldingen fra Håvard Rykkje. Dette skal vi få en slutt på….

Da min far – som for øvrig selv var i transportbransjen – for mer enn 50 år siden, lærte meg å kjøre bil, sa han: – De som bryter fartsgrensene, er umodne.

Jeg tar dette videre. Det er noe umodent over hele Rykkje Transport.

 

Dag Rykkje, grunnleggeren av firmaet, har en heltestatus i transportmiljøet. I ukritiske intervjuer og reportasjer blir han framstilt som en som burde stå på sokkel utenfor garasjene i Norheimsund.

Men hvilke holdninger har den store guru:

Jo, blant annet disse:

I et intervju med nettstedet tungt.no forteller han om 13 års kjøring mellom Bergen og Trondheim. Han sluttet fordi: «det gikk ofte litt fortere enn det som føltes behagelig».

I klartekst: Han har brutt fartsgrensene i 13 år!

Om kjøringen i Eidfjord sier han til det samme nettstedet at «ja, det gikk nok litt fort».

Håvard Rykkje, som har tatt over bedriften etter far Dag, synes å videreføre noen av disse holdningene….er det så nøye da…

Kjøringen fra Garen og på Askøy forteller at ordene, lovnadene – ikke bare til meg, men de som ferdes lang vegen, ikke har noe innhold.

De er ikke sanne. De er (unnskyld uttrykket) piss-preik!

Rykkje Transport sliter med sannheten.

 

PS! Undertegnede skriver denne kommentaren etter at en mor i Eidfjord ringte meg. Hun har to barn.
– Takk, sier hun, for at du setter søkelyset på farten gjennom Eidfjord.

Dag Rykkje truer med å anmelde meg. Både hit og dit.  Men ingen ting skjer.
Men har han også åpnet for å trekke anmeldelsene. Hvis jeg gjør som han vil. Skriver om det senere.

Statens vegvesen har også meninger om Dag Rykkje. Følg med.

På sokkel: Nettstedet tungt.no beskriver Dag Rykkje – panegyrisk – som en mann som bør stå på sokkel utenfor garasjene i Norheimsund. Det bildet har imidlertid noen sprekker. Hans sønn bidrar også, til at bildet sprekker. (Foto fra: tungt.no)

Ekstrem fart: Traileren fra Rykkje Transport har kjørt ekstremt fort for å få denne avstanden i Øvre Eidfjord. Langt der framme er bilen. Vi kjørte sammen inn i 60-sonen.

På Askøybroa: Det er natt. Jeg står bak Rykkje Transport på brua over til Askøy. Inn i 60-sonen kjører traileren med høy hastighet. Vi som holder fartsgrensen blir frakjørt.