Buss-selskapet Boreal får knall-hard kritikk for håndteringen av dødsulykken i Hadsel i romjulen.
Boreal er den største buss-operatøren på cruisekaien i Eidfjord.
De avviser kritikken fra kriseteamet i Vågan kommune.
Les brevet til Boreal nederst i saken.
– Vi har vært borti mange ulykker tidligere. Det er helt grunnleggende at det firmaet som er involvert, uavhengig av skyld, viser seg. Tar kontakt og spør hva de kan bidra med.
Det sier operativ leder og kommunepsykolog i Vågan, Lene Sommerseth Hansen til NRK. Det var Lofotposten som først omtalte denne saken.
Hun og resten av kriseteamet i Vågan mener Boreal på ingen måte har håndtert krisen slik de burde.
Må ha en beredsskapsplan
Et brev fra et samlet psykososialt kriseteam i Vågan, signert av kommuneoverlegen Jan Håkon Juul, er nå sendt til øverste ledelse i Boreal.
– Vi ønsker å belyse at de ikke kan håndtere ting på denne måten, sier Hansen
I brevet kommer det frem en rekke punkter med kritikk
- Manglende ledelse og umiddelbar respons
- Utilstrekkelig støtte til de rammede
- Fraværende støtte til sjåføren
- Ingen dialog med kriseteame
- Kritikk av Boreals plan for krisehåndtering
Krevende og uoversiktlig
NRK har spurt kommunikasjonsansvarlig i Boreal, Jon Kristian Fadnes, om kritikken fra Vågan.
Deler av kritikken handler om at de har vært for lite tilstedeværende, og at kommunen skal ha etterlyst Boreal gjentatte ganger.
Fadnes svarer at de har vært til stede i området med lokal ledelse hele tiden, og at øverste leder i Boreal Buss kom til stedet to dager etter ulykken.
– Vi beklager dersom vår innsats ikke har vært tilstrekkelig koordinert med Vågan kommunes kriseteam. Vi vil gjerne møte Vågan kommunes kriseteam for å få deres tilbakemeldinger og diskutere hvordan vi kan samarbeide bedre i fremtiden, sier Fadnes.
Kriseteamet har også kommentert på den lokale ledelsen som Fadnes nevner.
De sier at vedkommende var hyggelig og imøtekommende da han kom til hotellet der alle var samlet.
Samtidig skal vedkommende ha manglet både myndighet og tilstrekkelig informasjon.
I brevet fremheves det også at denne personen, som ønsket å vente på passasjerer på legevakten, skal ha fått beskjed av Boreal om å forlate hotellet og reise hjem.
– Vår representant på stedet har forsøkt å bistå best mulig, og har stått på i en veldig krevende og uoversiktlig situasjon. Vedkommende var i løpende dialog med øverste ledelse i Boreal Buss for avklaringer, svarer Fadnes til kritikken.
Han legger til:
– Vi har forståelse for at det aldri kan bli nok informasjon i en slik situasjon. Dersom noen ikke har fått den hjelpen de har hatt behov for, så beklager vi det
Svært alvorlig
Forhold rundt bussjåføren blir også dratt frem av kriseteamet. Prest i regi av dem skal ha fulgt ham opp.
– Det er ikke på noe tidspunkt representanter fra Boreal som bistår sjåføren gjennom natten og en hel dag i politiavhør der sjåføren får beskjed om antall omkomne og fakta om disse, skriver kriseteamet.
Det legges til at det burde vært noen fra Boreal der og støttet ham, og at de håper han får mer støtte og hjelp når han nå har reist hjem.
NRK spør Fadnes om det stemmer at sjåføren ikke ble fulgt opp av dem.
Han svarer at han ble fulgt opp av kolleger og ledere på flere nivåer.
– Vårt inntrykk fra sjåføren er at han hele tiden har blitt godt ivaretatt, både av Røde Kors, kriseteam, prest og kolleger. Våre andre berørte medarbeidere får selvsagt også tilbud om oppfølgning.
Videre sier han at de tar tilbakemeldingene fra Vågan kriseteam svært alvorlig, og påpeker at de hele tiden har samarbeidet med politi og myndigheter, satt krisestab og koordinert en rekke tiltak som personell og materiell til ulykkesstedet.
– Man kan alltid gjøre ting bedre, og vi tar til oss kritikken fra Vågan kommune.
Kriseteamet stiller seg spørrende til om Boreal har en plan for håndtering av alvorlige hendelser.
Har dere en slik plan? spør NRK.
– Ja, vi har beredskapsplaner for ulykker og alvorlige hendelser, svarer Fadnes og legger til:
– Vi vil evaluere oppfølgningen av ulykken, og gjennomgå våre retningslinjer og rutiner for å se på alle mulige forbedringsområder. Vår prioritet i slike situasjoner er å ivareta berørte, både passasjerer og medarbeidere, på en best mulig måte.
Brevet til Boreal
Her er et utdrag av brevet som er sendt til Boreal:
«Klokken 13.30 den 26.12.2024 skjer en av de mest alvorlige ulykker Vågan og Hadsel kommune har vært vitne til. En rutebuss med anslagsvis 58 passasjerer kjører av veien ved Hanøy. Katastrofealarm ved to sykehus og i to kommuner.
Fra Vågan rykket det ut alt av tilgjengelig helsepersonell for å bistå på ulykkesstedet og i beredskap for å motta pasienter til vår legevakt. Kriseledelsen samles og det etableres et evakueringssenter for pårørende og skadde ved Thon hotell Svolvær. Her samles psykososialt kriseteam med alt tilgjengelig mannskap, politiet og røde korsmannskaper. De jobber gjennom natten og videre lørdag og søndag for å bistå de rammede.
Psykososialt kriseteam Vågan finner det kritikkverdig at Boreal ikke umiddelbart gav et signal om at ledelsen skulle møte på hotellet så snart det var mulig å reise, og at kommunen gjentatte ganger måtte etterlyse at Boreal kom for å møte de forulykkede og sine sjåfører.
Når det til slutt kommer en person fra Boreal så var det ingen beklagelse før de rammede ba om å få en, det var ingen forsikring om at de økonomiske tapene skulle dekkes. Det ble sagt i klartekst at dette måtte disse som satt der uten telefoner, kort eller klesskift ordne med sine forsikringsselskap. Det ble ikke sagt noe om at Boreal ville dekke kost og losji og heller ikke de medisinske utgiftene til de som måtte til lege i løpet av helgen. Vi presiserer at denne personen var hyggelig og imøtekommende, men hadde ingen myndighet eller informasjon. En del av passasjerene var på legevakten mens han var til stede, men når han ville vente for å få snakket med de ble han beordret av Boreal å forlate hotellet og reise hjem.
Sjåføren ble fullt og helt fulgt opp av prest i regi av vårt psykososiale kriseteam. Det er ikke på noen tidspunkt representanter fra Boreal som bistår sjåføren gjennom natten, og en hel dag i politiavhør der sjåføren får beskjed om antall omkomne og fakta om disse. Det burde vært noen fra selskapet der og støttet ham gjennom dette og vi håper han får mer støtte og hjelp nå når han er reist hjem enn dere til nå har klart å skaffe.
Boreal var ikke på noe tidspunkt i kontakt med kriseteamet for å sjekke om vi trengte informasjon eller bistand fra dere, og det ble heller ikke spurt hva de rammede hadde behov for.
Vi har via omveier hørt at Boreal var til stede Søndag 29.12.24 ved ledelsen, men kun en person. Ikke på noe tidspunkt blir vi kontaktet for en gjennomgang og en prat om hva vi har håndtert for deres kunder. Når vi da ber om et møte er dere ganske avvisende med at dere har planer om å reise videre.
Det virker ikke som Boreal har en plan for håndtering av alvorlige hendelser. Et selskap som yter tjenester på vegne av en fylkeskommune må ha en beredskapsplan som er betydelig bedre enn dette. Vi er overrasket over mangelen på forståelse av alvorligheten i denne saken».

De fleste cruisepassasjerene som går i land i Eidfjord, blir kjørt av busser fra Boreal. Nå høster selskapet svært krass kritikk for manglende beredskap etter ulykken i Hadsel, der tre personer mistet livet. (Foto: Odd G. Nordengen)

Da buss-passasjerene endelig fikk Boreal i tale, fikk de ingen unnskyldning

Kommunikasjonssjef i Boreal, Jan Kristian Fadnes, sier at situasjonen etter ulykken var vanskelig. (Foto: Boreal)