Det er 5. året på rad at grossisten med base på Dalsmoen i Voss, retter informasjonen om nyheter fra produsentene direkte mot serveringsstedene langs Riksveg 7 og fjellhyttene på og rundt Hardangervidda.
– Vi ønsker også å informere om den generelle utviklingen i markedet og hvordan vi ser for oss utviklingen framover.
Det sier markedssjef I Encon, Reinhardt Kulen.
– Den sosiale delen av et slik treff er også viktig. Det gir muligheter for å utveksle erfaringer med de ulike produktene. Hva ønsker kundene og hvordan tenker produsentene.

Mangfold: Dette bildet viser bare et lite utvalg av varer som ble presentert og mat som ble servert.

Viktig: – Det er nødvending og viktig at brukere og produsenter kommer sammen, sier markedssjef Reinhardt Kulen.

Mangfoldig: – Den norske maten er spennende og mangfoldig, sier Marija og Danilo Stankov. De kom fra Serbia i 2015 og har jobbet på ulike serveringssteder i Norge, blant annet i Ringebu i Gudbrandsdalen og Morgedal.
Nå styrer Danilo kjøkkenet på Norsk Natursenter i Øvre Eidfjord, mens Marija jobber ved flere av avdelingene.

Til fjellturen: «Perfekt på tur» står det på det rykende ferske produktet fra Toro, turmat blandet i kokende vann. Med fire nye varianter kaster Bergensprodusenten seg inn et marked som blant annet er dominert av Real Turmat og Gilde sine ulike varianter. Sistnevnte er for øvrig en samarbeidspartner med Den Norske Turistforening.
– Dette er en videreutvikling av «Rett i koppen», sier Kari Hoff Eide, konsulent i Orkla Foods.
– Plastikk-begrene erstattes av miljøvennlige poser som er enkle og håndtere.