Ingen nyhet for liten – ingen for stor

Med Gerd og Bjørn foran peisen – om kvinnesykdommer og Norwegian

Odd Gunnar Nordengen

Facebook
LinkedIn

Del saken på

Ved peisen på Halne Fjellstugu: Samtalen med Gerd og Bjørn Kjos ble styrt av Per Bleikelia (t.v.)

Gerd snakket om sitt hjertebarn «For kvinners helse» og Bjørn om tiden før, under og etter sitt engasjement i Norwegian. 

Og de mange frammøtte likte svært godt det de fikk høre. 

Vi er på Halne Fjellstugu, langs Riksveg 7 midt inne på Hardangervidda. 

Ekteparet Kjos er invitert til påske-prat, en tradisjon på fjelltugua.  

Eier Geirmund Tormodsgard kaller seansen en kveld med fornuftige tanker foran peisen – 1 140 meter over hverdagen. 

Tidligere statsråd Bent Høye er blant de tidligere gjestene som har sittet i den samme sofaen som Gerd og Bjørn Kjos. 

-Vi inviterer folk som bidrar til fellesskapet, som har en historie som berører og har betydning, sier Tormodsgard. 

Gerd Kjos sitt engasjement i organisasjon «For kvinners helse» innebærer å spre forskningsbasert informasjon om lidelser som rammer kvinner mer enn menn. 

-Kvinner er en del av forskningen, men resultatene blir ikke tatt så høytidelig som hos menn, sier hun. 

Organisasjonen deler årlig ut midler både til forskning og formidling. 

Fortalte: Ekteparet Gerd og Bjørn Kjos fortalte om sine mange gjøremål – og liv – til en lydhør påskeforsamling midt inne på Hardangervidda.

Bjørn Kjos innrømmet til en humrende forsamling at han ikke «kunne en dritt» om flybransjen da han kom inn i etableringsfasen av Norwegian. 

Vel hadde faren drevet et lite flyselskap og han hadde som advokat hatt noen saker rettet inn mot miljøet, men grunnleggende og nødvendige kunnskaper hadde han ikke. 

-Derfor ramlet jeg baklengs inn da ingen ville ta ansvaret. Ingen ville lede. 

VG spådde at levetiden for nyetableringen ville vare i 25 dager. 

-Det skapte ikke akkurat kø av lederemner, sa Kjos. -Derfor måtte jeg ta jobben selv. 

Han var klar på at han aldri ville bli noe mer enn en middels god leder. Derfor søkte han etter medarbeidere med kunnskaper han ikke hadde. Og det fant han. 

Men god ledelse til tross.  

Det kom svarte tall og problemene sto i kø.  

Kofferter som skulle sendes fra Oslo til Bodø havnet i New Dehli – og det var fly som ikke kom og gikk når de skulle. 

Men etter en oppstart med en kø av problemer, løsnet det hele.  

Og resten er historie. 

Bjørn Kjos er i dag fortsatt i bransjen, nå blant annet med helikoptertransport i Nordsjøen.